Qualsevol treballador, de qualsevol àmbit, al qual li hagen obligat a fer una tasca que no millora absolutament res sap la pèrdua de sentit que suposa dur-la a terme. Això és el que està passant cada vegada més, i de forma més explícita, entre el professorat, que està fart de veure’s obligat a realitzar tallers, cursos o activitats mal anomenades “innovadores” que mai han millorat la convivència ni els resultats en cap escola i que, per descomptat, no es basen en cap evidència científica d’impacte social.

Com a professor, el que pitjor portava era haver de realitzar llargs cursos o fins i tot implementar en les meues classes activitats que mai han millorat res en cap escola. Em frustrava vore com es malgastaven recursos públics en programes i cursos que mai han funcionat en cap lloc. No obstant això, quan vaig conéixer les actuacions educatives d’èxit (AEE), tot va canviar. En vore que les hores que invertia en llegir i aprendre més sobre les AEE es traduïen en un major benestar i aprenentatge del meu alumnat, em motivava cada vegada més i vaig començar a participar en tertúlies i trobades sobre AEE fora del meu horari laboral, mogut per la il·lusió de millorar l’educació i la vida dels xiquets i xiquetes.

Fa un mes, en la Trobada Internacional de Comunitats d’Aprenentatge celebrada al Kursaal de Donostia, una persona rellevant dedicada a les polítiques europees al·lucinava en vore tantes persones, entre elles una gran part professorat d’escoles i instituts, un dissabte al matí i amb tanta il·lusió, i es preguntava per què ocorria una cosa tan excepcional. La resposta era clara: això no hauria sigut possible sense el sentit que dona al professorat vore cada dia com milloren els resultats del seu alumnat gràcies a la implementació de les AEE.

En eixa mateixa trobada, parlant sobre l’aprenentatge instrumental, un professor de primària deia amb brillantor en la mirada:

«¿Qué es lo que hace que estéis entusiasmados? Tener resultados. Si te basas en las evidencias, tienes resultados si las aplicas con rigor. Si tienes resultados, claro que te entusiasmas y, si te entusiasmas, lo haces mejor y tienes mejores resultados todavía, lo cual te entusiasma más. Así no dejamos nunca de mejorar ni de entusiasmarnos.»

Cada vegada més professorat, més persones amb responsabilitats institucionals i més ciutadania demanen actuacions basades en evidències científiques d’impacte social, ja que veuen com les ocurrències empitjoren les seues vides i les dels xiquets i xiquetes, mentres que treballar implementant les AEE millora la seua vida i augmenta la seua motivació i atractiu. Només calia veure la brillantor en la mirada de les persones assistents al Kursaal. Per això, es tracta d’una ona imparable que, a poc a poc, arribarà a tots els racons del món.

Imatge generada amb IA en ChatGPT
+ posts

Professor d'educació primària durant 7 anys i doctorand a la Universitat Rovira i Virgili