En el seminari A muscles de Gegants de València s’ha creat amb moltíssim entusiasme una nova comissió anomenada «Creació de bellesa, cultura i sentit», a partir del somni compartit de dotar de bellesa i cultura les escoles, donant sentit a tot el que es viu i es fa en elles. Es promou així el dret que té tot l’alumnat, independentment de la seua condició social, cultural o econòmica, a rebre la millor educació; una educació de qualitat que oferisca la possibilitat de transformar realitats i somiar amb un futur ple d’aprenentatges i bones relacions.
En anteriors ocasions, s’ha posat l’accent en el concepte «artista social», ja que els verdaders artistes socials tenen un profund desig de millorar la societat dialògica en la qual convivim. Ser artista social és una opció ètica enfront de la lletjor de la indiferència. Significa triar les interaccions de qualitat, el diàleg igualitari i la mirada que acull, així com rebutjar activament les actituds sotmeses a les relacions de poder i a la lletjor.
Apostem per ser artistes socials aprenent a demanar ajuda, propiciant la cultura universal, cuidant l’amistat, els espais i les relacions humanes. En la vida quotidiana del centre trobem verdaders artistes socials: la mestra que frena la burla d’un alumne; l’alumna que ajuda al company nouvingut d’un altre país; la família que acudix a l’escola a aprendre, malgrat les dificultats; la mestra que, davant la queixa, argumenta dialògicament des del llenguatge de la possibilitat; les companyes que generen relacions d’amistat fora del context de l’escola; les entitats que s’animen a crear projectes socials a partir de les veus de les famílies i dels seus destinataris; el tècnic d’educació de l’ajuntament que acudix a una comissió mixta i escolta abans d’opinar, etc.
Totes estes accions no ocorren atzarosament, sinó que estan directament vinculades a l’aprenentatge instrumental i social que cada dia es dona en el context escolar, emmarcat en l’aprenentatge dialògic de tota la comunitat educativa.
Així mateix, cal remarcar que el lideratge dialògic cobra gran rellevància per a guiar, promoure i cultivar la transformació social, cultural i intel·lectual en el context educatiu. Les i els professionals de l’educació que treballen pel compromís d’aprendre constantment, tenint en compte els avanços científics, la presència ètica i la interacció dialògica basada en la reflexió, la confiança i la responsabilitat compartida, afavorixen una cultura escolar on la participació de la comunitat educativa respon amb sentit i coherència a l’evolució curricular, pedagògica i social de totes les persones.
Esta comissió naix precisament amb la voluntat de continuar impulsant eixa cultura de la bellesa, la veritat, la bondat i el sentit a les nostres escoles, contribuint perquè cada vegada més persones es convertisquen en autèntics artistes socials. La poeta grega Safo de Lesbos ha inspirat les nostres ments i els nostres cors, impulsant-nos cap a un mateix horitzó que unix la bellesa, la veritat i la bondat, també a les nostres escoles:
«Allò que és bell és bo, i allò que és bo no tardarà a ser bell»
