Cada any, el Congrés Internacional Multidisciplinari d’Investigació Educativa reunix persones investigadores de llarg recorregut acadèmic, investigadors novells i altres persones relacionades amb el món de l’educació des de diferents àmbits i diferents països. Una ullada al programa és suficient per a vore que no és un esdeveniment educatiu qualsevol, sinó un congrés de molt alt nivell científic i humà. N’hi ha en diferents llocs del món, però sovint no tenen un caràcter tan obert, igualitari i democràtic. Aprofitem que demà comença l’edició de 2025 per a recordar 5 diferències entre CIMIE i altres esdeveniments d’educació:
A més, en CIMIE es propicien espais de diàleg igualitari on podem posar sobre la taula les evidències científiques d’impacte social (ECIS), aquelles que estan millorant l’educació (i, per tant, les vides de les persones), aprenent junts i juntes per a contribuir des dels nostres diferents àmbits aplicant eixes evidències. Per exemple, gràcies a congressos com CIMIE, podem aprendre a diferenciar faules, evidències científiques i ECIS en educació:
Una cosa que s’escolta molt entre les persones que intentem no perdre’ns un CIMIE és la il·lusió de comprovar que no sols s’està parlant d’educació, de “què hauríem de fer”, sinó de com s’està millorant l’educació en la realitat a través de la ciència d’impacte social. És molt emocionant poder identificar, en este congrés, diversitat de contextos educatius on s’estan aconseguint transformacions, a vegades contra pronòstics pessimistes i deterministes, gràcies a les evidències científiques d’impacte social. Un element característic d’este congrés és que el diàleg es construïx entre persones investigadores de diferents àrees de coneixement relacionades amb l’educació. És normal que els qui assistim parlem del CIMIE amb verdadera il·lusió:
L’aurora a Granada sí que porta paradisos i amors desfullats
Enguany, Garazi López de Aguileta farà la conferència inaugural del congrés. López de Aguileta és professora del Departament de Sociologia de la Universitat de Barcelona, és doctora per la Universitat de Wisconsin-Madison, en la facultat número 1 d’educació en els rànquings internacionals. És membre de la Community of Research on Excellence for All (CREA), on investiga sobre actuacions educatives d’èxit, especialment sobre tertúlies literàries dialògiques i el llenguatge del desig cap a la no violència. Ha publicat en revistes de primer nivell com ara Journal of Urban Health, Language and Education o International Journal of Qualitative Methods of Language Teaching Research. Actualment és la representant júnior de AMIE en la WERA (World Educational Research Association), i presidenta d’AUCFEM (Associació Ciència, Feminisme i Masculinitats).
La conferència de clausura estarà a càrrec de David Osher, sociòleg històric amb doctorat per la Universitat de Columbia. Degà i docent en diverses universitats, i una figura destacada en l’estudi dels processos socials, emocionals i cognitius que afavorixen l’aprenentatge i el benestar. Ha liderat centres nacionals en EE. UU., investigacions globals (com per a UNICEF), autor de nombroses obres clau en educació, és fellow de la AERA i de l’Acadèmia Nacional d’Educació. Actualment és senior fellow en el Learning Policy Institute i col·labora amb Harvard i Yale.
Si mai has estat en CIMIE i tot açò et sona molt bé, et recomanem que reserves el primer dijous i divendres de juliol, i no et perdes les novetats perquè, en estos dies, sabrem on tindrà lloc el congrés de 2026.
[Imatge: amieedu.org]
Mestre de primària. Participant en la Tertúlia Pedagògica Dialògica d'Elda "A hombros de gigantes"
