Continuem amb profunds aprenentatges en la quinta i última tertúlia, en el seminari “A muscles de gegants”, del llibre El desenvolupament dels processos psicològics superiors, de Vigotski. En esta ocasió, hem dialogat sobre el capítol 8, La prehistòria del llenguatge escrit, i l’epíleg.

Extraiem algunes idees clau sobre el meravellós món de l’escriptura:

  • L’aprenentatge del llenguatge escrit es basa en una cosa artificial. Els signes escrits queden fixats i, per tant, és interessant a les aules, des d’edats tempranes, crear històries i escriure-les amb l’alumnat, donant sentit i qualitat a l’escriptura.
  • El joc simbòlic dels xiquets i xiquetes pot comprendre’s com un complex sistema de “llenguatge” a través de gestos que comuniquen i indiquen el significat dels joguets. És especialment important quan hi ha dificultats en l’aprenentatge i el llenguatge.
  • El joc simbòlic contribuïx considerablement al desenvolupament del llenguatge escrit. Per eixe motiu, fomentar i crear espais per a este tipus de joc és essencial.
  • Els dibuixos es consideren el primer estadi de desenrotllament del llenguatge escrit, tenint el llenguatge un gran impacte en el desenrotllament del dibuix.
  • El llenguatge escrit dels xiquets i les xiquetes es desenvolupa d’esta manera, passant dels dibuixos de les coses als dibuixos de les paraules. Això ens reafirma en com l’evidència sosté que des d’educació infantil hem de començar a treballar l’escriptura, basant-nos en la ciència i no en modes o legislacions que no van en línia amb la investigació. Mitjançant les tertúlies literàries dialògiques, per exemple, ens acostem a la lectura, però també a l’escriptura.
  • Montessori ha demostrat com l’escola infantil és un lloc apropiat per a aprendre a llegir i escriure, donant-se este aprenentatge en situacions de joc. És important ressaltar ací com Vigotski emfatitza la importància d’este aprenentatge, però no de manera mecànica, sinó dotant-lo de sentit, com una cosa que el xiquet i la xiqueta necessiten. Per això, de la mateixa manera que aprenen a parlar, haurien d’aprendre a llegir i escriure.

«Podríem dir simplement que als xiquets i xiquetes se’ls hauria d’ensenyar el llenguatge escrit, no l’escriptura de lletres.» (Vigotski)

Imatge: Magnific
+ posts

Mestra d'audició i llenguatge i educació infantil. Participant del seminari de València "A muscles de gegants"