Dia Internacional de la Democràcia
Encara que sabem que la democràcia no és un sistema perfecte, per a moltes persones constituïx l’espai vital del lliure albir. Eixe exercici natural és l’ànima de la dignitat humana. Gràcies a això, escric este article, que és el meu vehicle d’expressió, i tinc l’alegria de veure-ho publicat gràcies a l’exercici de la democràcia i la llibertat que hem de promoure a nivell mundial.
És cert que la ciència i la tecnologia han avançat enormement i que els drets humans han contribuït a una convivència més saludable. Però també és veritat que milions encara patixen desigualtat, desinformació i pobresa. Moltes persones viuen en països governats per règims autoritaris. Tot això emmordassa la societat, cedix terreny a l’abús de poder i engendra violència.
És així que, amb l’objectiu de vetlar per la democràcia i fer que el seu benestar arribe a tot ésser humà, cada 15 de setembre celebrem el Dia Internacional de la Democràcia, una oportunitat per a recordar, segons les Nacions Unides, que la democràcia viu gràcies a les nostres veus, les nostres eleccions i la nostra participació activa per la pau i el desenrotllament humà.
Estos alineaments els reafirma António Guterres, secretari general de l’ONU:
«El motor de la democràcia és la voluntat del poble: les seues veus, les seues decisions i la seua participació»
A la nostra regió, la Carta Democràtica Interamericana emfatitza que la democràcia és essencial per a la llibertat, el desenrotllament i la cooperació entre els pobles.
Però com educar per a una cultura democràtica? Ací l’escola i la família tenen un rol insubstituïble. En la llar, necessitem promoure-ho des de la infància: el diàleg, l’equitat i el respecte. Això permetrà desenrotllar, en la ment dels xiquets i xiquetes, la ciutadania democràtica que els ajudarà a conviure amb empatia i solidaritat col·lectiva.
En l’ecosistema educatiu, transformem l’aula en un laboratori de democràcia: l’alumnat requerix exercir el debat d’alt nivell, el diàleg respectuós i la presa de decisions consensuades. També, fem que les i els estudiants reflexionen i investiguen sobre els beneficis de la democràcia i sobre com esta impacta en la cultura del bon viure.
La democràcia no sols és una etiqueta de bon gust, sinó que és un estil de vida dialogant, reflexiu i solidari que hem de cultivar en el nostre caminar diari.
Imatge: Freepik
Llicenciat en educació per la Universitat Nacional Major de Sant Marcos (Perú) i màster en Ciències pedagògiques per la Universitat de l'Havana. Professor de postgrau en diverses universitats des del 2015. Membre del Comité científic en diverses revistes científiques indexades i coautor d'articles en *Scopus, *Scielo i *Latindex.
