L’escola té com a tasca prioritària l’alfabetització de la població, i alguna cosa no estem fent bé i podem fer-ho millor. El 31 de gener de 2020, la premsa, ràdio i televisió difonien les paraules de qui presentaven com el màxim expert en el tema: «España no va a tener, como mucho, más allá de algún caso diagnosticado». Les persones amb escassa alfabetització mediàtica i digital, per molts títols universitaris que tingueren, van creure que el que deia eixe expert era evidència científica. El que és sorprenent i indignant és que durant tota la pandèmia del COVID-19 el van continuar presentant com el màxim expert, i ja resulta increïble (per a qui no sàpia com funcionen els mitjans) que encara el continuen presentant com a tal.

Una típica disculpa, amb greus conseqüències no sols per a l’alfabetització sinó també per a la salut, és que el que deia eixe expert era l’estat del coneixement en aquells moments, i que cap evidència científica podia preveure el que va passar després. Jo mateixa vaig tindre la sort de participar en una investigació científica que lògicament no es va basar en els mitjans, sinó en la rigorosa anàlisi de les xarxes socials. Així vam poder saber, el 13 de gener de 2020, que venia una pandèmia molt greu. Les dades ja estaven en les xarxes, només calia saber i voler obtindre-les i analitzar-les.

Els grans mitjans no fan eixes anàlisis i tampoc volen difondre-les, ja que la seua dependència financera dels poders polítics i econòmics (tant amb subvencions directes com a través de la publicitat) els porta a evitar qualsevol informació, per molt veraç que siga, que els cree problemes amb eixos poders. Les xarxes, en les quals moltes persones compartixen informació gratuïtament, no depenen d’eixos poders ni se subordinen a ells. Gran part dels qui s’estaven contagiant en qualsevol lloc del món o ho estaven investigant publicaven els seus missatges en les xarxes. És cert que la majoria del que apareixia en les xarxes eren faules, però es podien identificar i analitzar les evidències. En els mitjans no es podia, perquè només hi havia faules.

Imatge: Magnific
+ posts

Doctora per la Universitat de Wisconsin-Madison