Cada any, investigadors i investigadores, docents i professionals de l’educació busquen espais on compartir coneixement, debatre i millorar els seus treballs científics per a contribuir a millorar la societat gràcies a la ciència. En educació, no tots els congressos oferixen el mateix. Alguns destaquen pel seu impacte acadèmic; altres, per la seua capacitat de generar xarxes. Jo vaig tindre la sort d’assistir, quan encara treballava de docent en un centre educatiu d’infantil i primària, al primer Congrés Internacional Multidisciplinari d’Investigació Educativa (CIMIE 2012) i vaig comprovar que reunix dos característiques que per a mi són claus: l’excel·lència científica i la qualitat humana.

Enguany se celebra la XIV edició i, com cada any, ho estic esperant amb molta il·lusió perquè no és només un espai per a presentar els resultats de les teues investigacions o per a estar al dia del que s’està investigant en educació. És, sobretot, un congrés per a debatre des d’un diàleg igualitari en el qual es valora i busca la pluralitat i la diversitat de veus, de recorreguts acadèmics, i en el qual sempre he trobat espai segur per a parlar de ciència i educació amb la mirada posada en la millora educativa. Un congrés on les persones i l’impacte social estan en el centre de totes les interaccions, una característica que, des del meu punt de vista, és totalment necessària per a aconseguir millores importants.

Des de fa dos anys estic en la universitat i, com deia, un dels principals valors d’este congrés és la seua obertura a la diversitat d’enfocaments, disciplines i trajectòries. Ara, encara valore més esta característica. En CIMIE conviuen investigadors i investigadores consolidades, professorat en actiu, estudiants i professionals de diferents àmbits. Esta pluralitat, tan necessària per a la cocreació de la ciència i l’impacte social, enriquix els debats, permet mirades complementàries i afavorix un diàleg acadèmic més humà i més verdader. Cada any, triar a quin panell assistisc és un repte perquè, des de la meua experiència, els i les ponents sempre demostren el seu rigor científic però també la seua part més humana. He pogut comprovar com científics i científiques de màxim nivell aportaven solucions a temes que són verdaders reptes educatius, però sempre amb humilitat, obertura, proximitat i amb la brillantor als ulls que tant necessitem per a no perdre l’esperança.

En definitiva, participar en CIMIE26 és apostar per una manera d’entendre la investigació basada en el rigor, el diàleg i el compromís amb la millora de la vida de les persones. Bruner deia que “la cultura i la busca de sentit són les verdaderes causes de l’acció humana” (1990:20).

El sentit de la meua professió és aportar un granet d’arena a la millora educativa que al seu torn millore la vida dels xiquets i xiquetes, adolescents, jóvens i persones adultes. Per això és un dels congressos als quals assistisc cada any, perquè m’impulsa per a no abandonar el somni possible de millorar la societat a través de l’educació.

Imatge generada amb IA en ChatGPT
+ posts

Doctora en Educació. Durant 23 anys mestra de pedagogia terapèutica i educació primària i 8 anys directora del CEIP L'Escolaica. Professora en la Universitat de València.