Erradicar la violència digital
Fa uns dies, UNICEF va presentar el nou informe sobre el benestar digital en la infància, una anàlisi de la violència digital que patixen actualment menors i jóvens a Espanya. Les conclusions no deixen indiferent a ningú: existixen motius per a la preocupació. Segons mostren les dades, les xiquetes i adolescents estan més exposades, més pressionades i més afectades per la violència digital que els xics, encara que estos tampoc queden lliures d’ella. En un context en el qual l’accés al mòbil es produïx al voltant dels 10,8 anys i el 92,5% de l’alumnat està en les xarxes socials, els riscos augmenten per a tots, però especialment per a elles.
L’informe assenyala que les adolescents presenten pitjors indicadors de benestar psicològic i mostren més ansietat, més tristesa i més símptomes depressius. El risc de tendència suïcida també es duplica respecte als xics. Segons UNICEF, les dinàmiques que moltes vegades es generen en les xarxes socials colpegen amb més força a les xiques.
L’informe revela que 1 de cada 3 adolescents que ha tingut parella patix violència digital almenys una vegada al mes: control del mòbil, gelosia, vigilància, revisió del dispositiu, etc. Es repetix la constant que afecta a tot l’alumnat, però més a les xiques.
Entre les experiències més freqüents es troben rebre missatges sexuals no sol·licitats, pressions per a enviar fotos íntimes, propostes sexuals d’adults dirigides a menors i una llarga llista d’interaccions no desitjades i abusives en l’ecosistema digital. No obstant això, com recorda UNICEF, el problema no és la tecnologia, sinó la necessitat de construir una societat que garantisca que la infància i l’adolescència cresquen segures i lliures de violència també en Internet.
A partir d’esta anàlisi, l’organització aconsella una educació afectivosexual integral, mediació familiar conscient, alfabetització digital crítica i polítiques públiques fermes contra la violència digital.
Sens dubte, l’avanç de la tecnologia, així com saber manejar-la i conéixer els seus potencials perills, suposa un repte important. I el fet que haja arribat per a formar part de l’univers no sols de les persones més jóvens, sinó també del món adult, és una cosa indiscutible. No obstant això, sabem per investigacions científiques d’impacte social que la clau està en les interaccions. És crucial com són eixes relacions que s’establixen, independentment que el mitjà siga presencial o digital, ja que el que els ocorre ara transita d’una esfera a una altra i viceversa. Des de la teoria de la socialització preventiva de la violència de gènere existix un cos sòlid d’evidències que moltes escoles i centres implementen des de fa temps per a ajudar-los a construir relacions lliures i igualitàries en qualsevol àmbit i previndre la violència.
Imatge: Freepik
Este article va ser publicat per primera vegada en Diario Feminista el 24 de novembre de 2025
Cofundadora del Grup de Dones Sherezade: Dialogant el Feminisme
