Una mirada inclusiva des dels primers anys

En articles anteriors hem analitzat els beneficis que aporta la figura d’Audició i Llenguatge (AiL) a l’aula de manera inclusiva. En esta nova sèrie ens centrarem en esta figura, però a l’aula d’Infantil del centre ordinari.

Com ja sabem, els beneficis per a l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) es generen mitjançant la interacció amb els seus iguals a l’aula ordinària. És per això que el nostre treball no pot ser d’una altra manera que a l’aula, al costat de la resta de l’alumnat, que també es beneficia de comptar amb més d’una persona adulta a l’aula, aprenent a interactuar i ajudar a qui més ho necessita i construint una mirada solidària des d’edats primerenques.


La importància de començar des d’Infantil

És cert que a les aules trobem alumnat amb NEE que requerix molt de suport i guia de la persona adulta; no obstant això, és indubtable que, quan es comença a treballar de manera inclusiva des d’Infantil, els beneficis apareixen abans, aplanant el camí per a futurs cursos.

En este primer article, ens centrarem en com la bastimentada de la persona especialista en AiL ajuda a tot l’alumnat a aconseguir, sempre amb altes expectatives, xicotets reptes del dia a dia que són grans assoliments, tant en les rutines com en els seus aprenentatges. Quan servim de model per a la infància i, a través de l’aprenentatge dialògic, donem sentit al que ocorre a l’aula, fem que la inclusió siga una cosa necessària i quotidiana.


Dotar de ferramentes per a comunicar

Dins de les NEE que tenim, podem trobar xiquets i xiquetes que no tenen llenguatge, sent necessari dotar-los de ferramentes per a poder expressar el que necessiten i desitgen. En este sentit, l’especialista de AiL ensenya, des de l’inici a l’aula de 3 anys, com interactuar amb ells i elles, però també com respectar el seu espai personal, ja que encara no poden expressar el que volen o no volen, cosa que també treballem en esta primera etapa escolar.


Els SAAC com a suport per a la inclusió

Tot això servix per a interioritzar els Sistemes Augmentatius o Alternatius de Comunicació (SAAC) que estiguem utilitzant, perquè els comprenguen i, a vegades, puguen servir-los de suport en el seu dia a dia —com les agendes visuals o les anticipacions de diferents esdeveniments que puguen ocórrer fora de la rutina de l’aula.


Continuem aprenent junts

Continuarem en pròxims articles contant més experiències de l’aula d’Infantil, sempre basant-nos en el que ens oferix la ciència per a continuar donant el millor a tots els nostres xiquets i xiquetes. Voldria finalitzar ressaltant un dels principis de l’aprenentatge dialògic: la transformació, entesa com la capacitat de l’educació per a superar les desigualtats.

Imatge: Freepik
+ posts

Mestra d'audició i llenguatge i educació infantil. Participant del seminari de València "A muscles de gegants"