El diumenge passat, mentres viatjava en un bus, vaig ser testimoni d’una discussió política entre dos coneguts que quasi s’agredixen, fins que una alegre venedora els va regalar un caramel. Eixe gest senzill va sembrar la calma. Llavors vaig comprendre que la pau es cultiva amb xicotets actes, somrient i abraçant la diversitat en lloc de deixar-nos arrossegar per la fúria d’imposar les nostres idees.

Al llarg de 2025, esta absència de pau s’evidencia en els conflictes d’Ucraïna, Gaza i Sudan, juntament amb tensions geopolítiques i una creixent carrera armamentista que amenacen i arremeten contra la convivència mundial. A això se sumen la pobresa i la violació dels drets humans, que intensifiquen els conflictes socials.

Amb el propòsit de bastir ponts d’amistat sobre aigües turbulentes, cada 21 de setembre celebrem el Dia Internacional de la Pau, i este 2025 l’ONU l’impulsa amb el lema “Actua ara per un món pacífic”. Arreplegant esta invocació, el seu secretari general, António Guterres, ens crida a silenciar les armes, retornar l’esperança i la dignitat humana a través del respecte.

A esta croada per la pau se suma la veu del Papa León XIV, qui ens recorda que la humanitat clama per ella i que un món construït sobre la violència, l’exili forçat o la venjança només portarà més dolor. Si realment anhelem un món millor, comprometem-nos a treballar cada dia per la pau, la justícia i l’amor al proïsme.

D’altra banda, la UNESCO ens convida a transformar l’educació per a forjar una pau sostenible i un desenrotllament humà integral, prioritzant l’empatia humana. Integrar este tema en el currículum i promoure el diàleg respectuós entre docents, estudiants, famílies i comunitat permetrà formar xiquets capaços de construir una ciutadania basada en l’harmonia dins de la diversitat.

Així mateix, les universitats juguen un paper clau en investigar de manera interdisciplinària sobre la pau activa, analitzant els seus beneficis i articulant línies d’investigació per tal d’aprofundir el seu estudi. D’esta manera, es convertixen en espais que formen professionals capaços de mediar conflictes en diferents escenaris, fent de la pau un aliat poderós del bon viure.

La pau es construïx amb el diàleg i la convivència respectuosa. Practicar a l’escola i en la societat és la nostra tasca compartida.

Imatge: Freepik
+ posts

Llicenciat en educació per la Universitat Nacional Major de Sant Marcos (Perú) i màster en Ciències pedagògiques per la Universitat de l'Havana. Professor de postgrau en diverses universitats des del 2015. Membre del Comité científic en diverses revistes científiques indexades i coautor d'articles en *Scopus, *Scielo i *Latindex.