VISITES TRANSFORMADORES

La ciutadania té dret a accedir al coneixement que la ciència oferix. Perquè este dret siga el més ple possible, cal fer un acostament a una disciplina que ha estat tradicionalment restringida a l’àmbit acadèmic i universitari. Per això, és fantàstic poder comptar als centres escolars amb la col·laboració directa de persones científiques que, a més de realitzar una valuosíssima aportació curricular, vulguen ajudar en la transformació social i educativa dedicant el seu temps a millorar la vida de les persones, en especial de aquelles amb més vulnerabilitat.

Un exemple molt destacat és el programa “IPHES a l’àmbit local”, desenvolupat a escoles de Tarragona. Un article científic descriu l’impacte que va tindre la visita d’un científic a l’alumnat de diferents centres educatius d’especial complexitat.

En este programa, un arqueòleg de primer nivell va connectar amb l’alumnat, a priori allunyat del coneixement científic sobre la prehistòria, aportant no sols la seua saviesa sinó també el seu excel·lent valor humà. Gràcies al diàleg igualitari, el científic va estimular l’interés pel coneixement sobre el qual era expert i, més encara, va mostrar a xics i xiques que la ciència és una opció per al futur de qualsevol que així ho desitge, contribuint així a millorar les expectatives de l’alumnat. En el temps que va passar amb ells i elles, va compartir diàlegs sobre prehistòria i va mostrar objectes reals (no reproduccions) recollits en excavacions. Este tipus d’objectes procedien, en molts casos, de països d’origen magribí, la qual cosa va ajudar a connectar al màxim amb els xiquets i xiquetes procedents d’estos països. Una altra aportació de les visites realitzades va ser l’interessant enfocament que a través del coneixement de la prehistòria es va oferir respecte a la igualtat entre les persones. Per exemple, es va visibilitzar la presència i el paper de les dones en societats prehistòriques. També es va reflexionar sobre els orígens humans a l’Àfrica, amb l’objectiu d’aportar arguments que ajuden a combatre el racisme. En definitiva, es van tractar aspectes de convivència des d’una perspectiva diferent, aportant coneixements alhora que es transmetien els millors valors.

Jo mateixa, a la meua escola, he pogut gaudir de l’impacte que té la visita de persones amb un alt nivell científic i humà a la comunitat educativa en general, i a l’alumnat en particular. Hem tingut visites d’investigadors i investigadores amb publicacions del màxim nivell internacional en ciències socials que han vingut a dialogar i a compartir amb nosaltres les evidències científiques sobre la prevenció de la violència o l’aplicació d’actuacions educatives d’èxit. També hem rebut en alguna de les nostres aules biotecnòlogues que han volgut compartir amb els xiquets i xiquetes allò que estaven investigant al laboratori, alhora que visibilitzaven el paper de les dones en la investigació en ciència mèdica. Totes estes visites han deixat una empremta inesborrable en famílies, alumnat, voluntariat i personal del centre.

Conéixer, valorar i poder utilitzar les certeses que aporta la ciència a les nostres vides és cabdal a la nostra societat. Convidem, doncs, els científics i científiques als nostres centres; apropem els xiquets i xiquetes a les persones investigadores. Demanem-los a més que ho facen amb un enfocament dialògic que ens porte també a poder aprehendre els millors valors humans que les persones excel·lents ens poden oferir a tots i totes.

[Imatge: Freepik]
+ posts

Mestra de primària i d’educació musical. Directora del CEIP Eres Altes de Riba-roja de Túria