Arriben les vacances i, en moltes ocasions, augmenten els moments de xarrades i converses que queden en la nostra memòria i ens acompanyen al llarg de la vida. Les evidències, una vegada més, ens donen llum sobre com aprofitar estes converses i compartir en família diàlegs profunds per a la millora de les nostres relacions presents i futures.
La Guia per a Entendre al teu Fill, del Centre Yale d’Estudis sobre la Infància (capítol 18), ens diu que la lectura compartida en família és una fantàstica manera de fer-ho. La lectura conjunta de llibres ens oferix l’oportunitat de reflexionar col·lectivament creant marcs de referència, reflexions, records i valors. En els llibres podem trobar, al costat dels nostres fills i filles, respostes a molts interrogants vitals. Les obres clàssiques literàries arrepleguen estos temes vitals que han preocupat els homes i dones al llarg de la història; la violència de gènere és un d’ells. En concret, a través de les tertúlies literàries dialògiques ja s’està aconseguint, en diversitat d’espais socials i educatius, aprofundir i dialogar sobre la violència de gènere fins i tot des de les edats més primerenques, comprenent millor esta problemàtica i generant espais de tolerància zero a la violència.
Molts xiquets i xiquetes de diferents edats ja estan gaudint de la lectura compartida en el seu context escolar i familiar amb les millors obres gràcies a les tertúlies literàries dialògiques. En alguns casos amb bones adaptacions i, en uns altres, directament amb el text original. Per exemple, en moltes aules s’estan llegint Les mil i una nits i, gràcies a la valenta Sherezade, sorgixen diàlegs entorn de com les dones en solidaritat podem transformar les pitjors de les situacions d’opressió; o L’Odissea, on sorgixen debats sobre com Penélope no cedix davant la pressió dels pretendents que volen obligar-la a casar-se amb un d’ells. La llibertat, l’amor, l’amistat, la valentia… són temes que sempre apareixen en estes obres, i tenim l’oportunitat de parlar-los no sols des de l’ètica sinó també des del desig. En la família, mentres llegim o després de la lectura, podem fer preguntes com ara: tu que faries en el seu lloc?, t’agrada com li està tractant?, si no estiguera sola, creus que li passaria el mateix?, o si estigueres allí, què li diries? Entre els paràgrafs seleccionats pels xiquets i xiquetes en la lectura prèvia per a preparar la tertúlia, solen sorgir debats entorn d’estos temes. Per exemple, en una tertúlia de L’Eneida, xiquetes de segon de primària, en llegir que Lavinia es casaria amb Enees, comentaven que segurament no sabia que era agressiu i que si estigueren allí li ho dirien, o que Dido pot canviar d’opinió quan vulga, encara que abans haguera promés no tornar a casar-se.
Les tertúlies literàries dialògiques permeten esta reflexió conjunta que aconseguix fomentar el pensament crític que els permetrà no deixar-se portar pel corrent i tindre un posicionament segur davant la violència, fruit d’estos diàlegs. Estes preguntes, juntament amb els diàlegs que es generen, els poden oferir àncores a les quals agarrar-se quan al llarg de la seua vida es troben davant de situacions que incloguen violència de gènere, ajudant-los, d’una banda, a identificar-la i, d’una altra, a posicionar-se en contra d’ella. Són diàlegs que els acompanyaran i ajudaran a tindre una mirada diferent del món, més compromesa, segura i solidària. Segurament quan pensen en un amor lliure recordaran la història de Romeu i Julieta, o quan somien amb ser persones solidàries amb les víctimes recorden La volta al món en 80 dies i com Phileas Fogg i Passepartout van salvar a Aouda.
Les vacacions són també magnífiques oportunitats per a continuar llegint i xarrant sobre les lectures de les millors obres i anar construint eixos records futurs que els acompanyaran a l’hora de triar com i amb qui relacionar-se i poder gaudir, si ho desitgen, de relacions lliures de violència i romàntiques, siguen d’un dia, una setmana o tota una vida.
[Este article va ser publicat per primera vegada en Diario Feminista el 22 de juliol de 2019]
[Imatge: Freepik]
Doctora en Educació. Durant 23 anys mestra de pedagogia terapèutica i educació primària i 8 anys directora del CEIP L'Escolaica. Professora en la Universitat de València.
