La importància de la formació contínua del professorat basada en evidències científiques d’impacte social
La formació del professorat basada en evidències científiques d’impacte social funciona. La investigació educativa demostra que, quan el professorat es forma a partir de coneixements validats científicament i orientats a millorar la convivència, la inclusió i l’aprenentatge, es produïxen transformacions sostingudes en els centres educatius.
Ara bé, per tal que esta formació tinga un impacte significatiu, ha de complir unes condicions: ha de ser continuada en el temps, col·lectiva, vinculada a la pràctica educativa i, de manera essencial, dialògica. L’evidència mostra que els processos formatius basats en el diàleg igualitari, en els quals s’escolten totes les veus i es contrasten arguments des de la ciència, faciliten la transferència del coneixement a la pràctica i enfortixen el compromís professional.
Una revisió sistemàtica mostra que els programes de formació docent basats en evidències d’impacte social contribuïxen a la reducció de la violència escolar, a la millora del clima de convivència, a l’augment de la intervenció solidària de l’alumnat i a la millora de resultats acadèmics. A més, estos processos formatius tenen un impacte directe en el benestar del professorat, reduint l’estrés, augmentant la motivació i reforçant el sentit de la tasca docent.
Des de la meua pròpia experiència, participar en iniciatives de formació dialògica com el seminari mensual Erraldoien Sorbalden Gainean confirma estos resultats. En este espai, a més d’aprendre a partir d’evidències científiques, es generen diàlegs profunds i molt cuidats, en els quals totes les veus compten. Aprendre així no sols millora la pràctica docent, sinó que resulta estimulant i profundament gratificant. Existixen altres seminaris amb este mateix enfocament que permeten al professorat reenamorar-se del seu treball, recuperar la il·lusió i renovar el compromís amb una educació transformadora.
En definitiva, aprendre de manera permanent no sols millora l’educació i augmenta l’impacte social, sinó que revitalitza la professió docent. Apostar per una formació basada en evidències científiques, contínua i dialògica és apostar per una educació de qualitat, més justa i més humana.
Imatge generada amb IA en ChatGPT
Professora i investigadora en Educació a la Universitat del País Basc
