Fa dos setmanes va tindre lloc la XIV trobada de comunitats d’aprenentatge a Sant Sebastià. El divendres 8 de maig, vam poder gaudir del primer Symposium Acadèmic: ciència i comunitats d’aprenentatge (CdA).

L’esdeveniment va arrancar amb la benvinguda d’Antonio Aguilera, qui va destacar el compromís de les CdA amb la investigació d’impacte social. Va subratllar que tot el treball es basa en evidències científiques i estàndards ètics per a millorar realment els centres educatius.

Compartim alguns punts clau de les ponències:

  • La recreació de les Actuacions Educatives d’Èxit (AEE) a Llatinoamèrica: Alfonso Rodríguez-Oramas va compartir dades impressionants, ja hi ha 9.000 escoles a Llatinoamèrica aplicant AEE. Els resultats parlen per si sols; l’alumnat es torna més solidari, la comprensió lectora millora en només quatre mesos i s’aconseguix una inclusió real.
  • Formació dialògica del professorat: María del Mar García Cabrera va posar el focus en la necessitat de formar als docents basant-se en la ciència. Gràcies a això, s’estan transformant barris vulnerables en llocs com Córdoba, amb resultats molt positius.
  • Invertir i impulsar el que funciona: Luis Ibáñez va fer una reflexió necessària sobre deixar de costat formacions o projectes que no tenen resultats clars. Hem de preguntar-nos quin model d’escola volem i exigir que el que s’implemente funcione de veritat.
  • Les aplicacions de les AEE en la inserció sociolaboral: Carolina Grau va explicar com les AEE milloren l’ocupabilitat en col·lectius vulnerables i com les mares gitanes reprenen els seus estudis. En elevar les expectatives i fomentar la participació de la comunitat, es creen trajectòries laborals molt més sòlides.
  • Impacte educatiu i social des de l’aprenentatge dialògic a Colòmbia (2014-2026): Milton Trujillo va contar l’experiència a Colòmbia, on han passat de “ocurrències pedagògiques” a AEE, aconseguint que les famílies s’involucren i que l’aprenentatge en contextos rurals es multiplique.
  • El simposi va concloure amb el panell de Horizon Europe Research, presentant projectes com REVERSE-ED amb Arto K. Ahonen (universitat de Finlàndia) i ACHIEVE4EDU amb Dragana Avramor (consultora en política social) i Laura Ruiz Eugenio (Universitat de Barcelona) que continuen buscant solucions científiques per a l’equitat educativa.

Va ser un primer dia en terres basques d’allò més enriquidor i transformador. No et pots perdre el pròxim!

Imatge: fotografia propietat de l’autora
+ posts

Mestra d'audició i llenguatge i educació infantil. Participant del seminari de València "A muscles de gegants"