Seguim amb les tertúlies pedagògiques dialògiques de Vigotski, que ja és la tercera sessió, al Seminari de València: “A muscles de gegants”. Dialoguem sobre el capítol 4: Internalització de les funcions psicològiques superiors, i el capítol 5: Problemes de mètode.

Com sempre, estos diàlegs ens porten a les aules i a com millorar l’ensenyament dia a dia. D’estos diàlegs i del llibre extraiem algunes claus:

  • Totes les funcions superiors s’originen com a relacions entre éssers humans; tal com ocorre en els processos de socialització, actuem i som com hem aprés en conjunt, per això és tan important ser models per a la infància.
  • Centrar-se no en el producte del desenrotllament, sinó en el procés pel qual s’establixen les formes superiors. Estudiar una cosa des del punt de vista històric significa estudiar-la en el seu procés de canvi. Ací es pot ressaltar la importància d’aconseguir les funcions superiors i tot el procés necessari per a arribar a elles, sent molt important com es va transformant i millorant, sempre amb altes expectatives.
  • El pensament científic considera la revolució i l’evolució com a formes de desenrotllament mútuament relacionades, de les quals una pressuposa l’altra. No sols estudiem el resultat final de l’operació, sinó també la seua estructura psicològica específica; la investigació sempre ha de fer-se amb les persones i per a les persones; és la forma en què milloren l’educació i, en definitiva, la societat.

Vigotski ens continua ajudant, en cada tertúlia pedagògica, a millorar la nostra pràctica docent. Hem d’oferir aprenentatges d’alta qualitat a tots els nostres xiquets i xiquetes. Com assenyala Vigotski:

«L’única bona ensenyança és la que s’avança al desenrotllament.»

Imatge: Freepik
+ posts

Mestra d'audició i llenguatge i educació infantil. Participant del seminari de València "A muscles de gegants"