Hui, 2 d’abril, és el Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme. En diversos articles d’este diari hem pogut llegir com treballar amb este alumnat i quines són les evidències científiques que ens ajuden a fer-ho de la millor manera.
A continuació analitzem l’article científic La detección precoz del autismo, el qual aborda la necessitat crítica d’identificar els trastorns de l’espectre autista (TEA) en edats primerenques per a millorar el pronòstic a llarg termini. El TEA és un trastorn de base neurobiològica, amb influència genètica i factors ambientals perinatals, probablement d’origen prenatal, que afecta per a tota la vida el desenrotllament social, comunicatiu i els comportaments repetitius o restringits.
Algunes idees clau que ens poden ajudar són les següents:
- El creixement dels casos s’atribuïx a diversos factors: l’ampliació dels criteris diagnòstics, l’increment en el coneixement de les manifestacions primerenques del trastorn, la millora en la seua detecció i la major sensibilitat dels professionals.
- La literatura científica indica que la intervenció abans dels 3 anys és significativament més eficaç que la iniciada després dels 5 anys. Millora el control del comportament, les habilitats funcionals i la comunicació.
- Alguns signes d’alerta en els primers anys són: dificultat per a establir contacte visual, falta d’iniciativa per a compartir interessos, absència d’imitació o retard en el llenguatge.
- És important la coordinació entre pediatria d’atenció primària, servicis de diagnòstic i equips d’atenció precoç.
L’article conclou assenyalant que un programa de cribratge podria millorar la capacitat del sistema sociosanitari per a reconéixer els símptomes de l’autisme en menors més xicotets, reduint el temps entre la primera consulta i el diagnòstic. Amb eixe objectiu, destaca que la informació, la formació dels professionals i la sensibilització social són aspectes clau, de manera que els equips adopten una postura activa davant les primeres sospites per a millorar significativament el pronòstic del desenrotllament.
Imatge: Freepik
Mestra d'audició i llenguatge i educació infantil. Participant del seminari de València "A muscles de gegants"
