Àsia compta amb 84 noves universitats en el rànquing respecte a l’edició anterior; Amèrica només incorpora 10, Europa 9, Àfrica 8 i Oceania 1. Quasi la mitat de les universitats xineses han pujat posicions: este país ja té les universitats número 17 i 30 del món. Singapur ocupa el lloc número 8. Així i tot, la resta de les deu primeres universitats continuen sent d’EE.UU. (4), el Regne Unit (4) i Suïssa (1). Fins quan?

És impossible analitzar adequadament els esdeveniments actuals del món —els seus conflictes i els seus diàlegs— sense entendre com alguns països asiàtics estan impulsant la ciència amb més eficàcia que molts països occidentals i, a més, aplicant-la de forma més eficient a la societat. Un exemple: el concepte d’impacte social es va crear en la ciència occidental i està començant a aplicar-se lentament en universitats, empreses i en la societat en general. La Xina ho va incorporar anys més tard, però ara ho aplica amb molta més rapidesa i eficàcia que les universitats occidentals.

En estos temps, l’actual societat dialògica genera nombrosos missatges —en mitjans tradicionals i xarxes socials— sobre una suposada competència o conflicte entre les societats occidentals i asiàtiques. La majoria se centra en els recursos militars i econòmics, ignorant el que és cada vegada més rellevant en les dos parts del món: la creació de coneixement i la seua aplicació social. La solució no passa per dedicar més recursos a fabricar més armes ignorant el coneixement, sinó per reconéixer la importància de crear coneixement natural i social i el seu impacte en la societat, com a via per a desenrotllar una societat dialògica millor.

Les universitats espanyoles cal buscar-les a partir del lloc 160. El concepte d’impacte social es va crear a Espanya. No obstant això, les universitats espanyoles estan sent lentes a aplicar-ho i el més alarmant és que, sent molt rigoroses en tindre en compte les evidències científiques en medicina i altres disciplines, el que la majoria anomenen impacte social es basa més en les faules de les consultories que en les evidències científiques sobre este tema. Hi ha alguns grups d’investigació excel·lents que sí que ho estan fent bé i cada vegada ho faran també millor les universitats. Esperem que no tardem molts anys a fer-ho.

[Imatge: Freepik]
+ posts

Professora i investigadora en Educació a la Universitat del País Basc